niedziela, 10 stycznia 2010

Rozdział pierwszy "The art of battle" - Streszczenie!


Pierwszy rozdział książki, którą napisał doświadczony B-Boy z Bronxu jest już krótką zapowiedzią tego co będzie się działo w dalszej części. Zaczyna on od shoutoutów (pozdrowień), standardowo z listą obfitującą w tak surowe postacie jak: Ken Swift, Kamel, Machine, Poe 1, Ata, Remind czy też Afrik Bambaataa, Grand Wizard Theodore, Jazzy J. Czytaj dalej...


Doskonałą przedmową popisał się Joe Schloss (jest to doradca profesorski w kwestiach muzycznych na Uniwersytecie w Nowym Jorku, autor kultowej książki: „Making Beats – The Art of Sample-Based Hip Hop”, która została nagrodzona i okrzyknięta mianem ksiązki roku 2005 przez Międzynarodowy Związek Muzyki Popularnej w USA). 



„…Bez pojedynków, Bboying nie mógłby egzystować. Każdy aspekt sztuki tańca został stworzony do rywalizacji a każdy ruch wykonywany w nim jest oceniany przez pryzmat efektywności jako broń. Poprzez walki, B-Boys oraz B-Girls uczą się kreatywności. Przekształcają oni precyzję oraz finezję w symbole surowej agresji tanecznej. Atakują bez skupułów…


Dołącza do tego krótki opis osoby Luisa „Alien Ness” Martineza z własnego punktu widzenia.

Kolejnym wstępem jest słowo od samego autora. Streszcza on drogę jaką przeszedł w zdobywaniu wszystkich doświadczeń, które opisał w książce. Zaznacza też kwestię, iż jest to podręcznik (manual) na temat tego jak postrzegać Bboying. Ukazuje on szczegóły z perspektywy nie tylko samego siebie ale wielu BBoys z całego świata. 


1. Understanding Judged Battles – Ness przybliża ważne kwestie dotyczące podstawy zrozumienia walk Bboyowych. Między innymi zagadnienia:
•    prawdziwa walka odbywa się pomiędzy tobą a …Tobą!
•    walka odbywa się pomiędzy Tobą a sędziami – jak pokazać się dobrej strony
•    publiczność – pokonując przeciwnika zyskujesz przewagę oraz zastrzyk energii od publiki.


2. Explanation of terms used – Ness4 opisał cztery zasadnicze terminy używane w książce:
•    Gestures – gesty
•    Burners – gesty, freezy, powery
•    Sets – krótkie przejścia używane przed wejściem np. w Burnersy
•    Full Runs – całe solówki


3. Proper battle etiquette – zachowanie w miejscu gdzie odbywa się jam, w stosunku do B-Boys, sędziów, organizatorów, widowni. Między innymi Ness opisuje dlaczego nie powinno się wybiegać całą ekipą na środek parkietu w trakcie walki w momencie gdy jeden z naszych wycisnął grubego seta. Porusza również kwestię dyskusji z sędziami po walce – strata czasu i energii. Zachęca do okazywania szacunku do przeciwnika po walce. Te i inne aspekty porusza Ness w tym ciekawym podrozdziale.


4. The 5 elements of a battle style by Alien Ness:
I. Fire (Ogień) – ogień jest Twoim motorem napędowym oraz określa Twoją pewność w walce. Nieważne jak konkretnego wyjścia użył przeciwnik, ważne aby odpowiedzieć szybko, z pełnym ogniem.
II. Earth (Ziemia) – zaiwera wszelkie kombinacje na podłodze – drops, footworks, freez’s, czasami powery, przejścia w kombinacjach.
III. Air (Powietrze) – składa się ono na wszystkie Twoje ruchy w powietrzu – flare’s, air track’s, nawet headspins, halos.
IV. Water (Woda) – złota zasada Bruce’a Lee: „…Bądź jak woda, zawsze zachowuj Flow…”
V. Ether (Eter w sensie przestrzeni) – w rozumieniu Ness’a, eter jest odpowiednikiem rytmu. Nie jesteśmy ograniczeni. Do rytmu można wykonywać dosłownie wszystko: kroki, freez, wyskoki. Kluczową uwagę zwraca na tańczenie do bitu. Jeśli wychodzisz Toprockiem do bitu i pierwszy krok trawia na werbel w muzyce, wtedy cała reszta solówki powinna być tańczona z akcentami na werbel – analogicznie odwrotnie dzieje się kiedy wychodzisz i trafiasz na stopę (Kick) w muzyce.


5. 10 Battle Commandments. (streszczenie 5 losowo wybranych przykazań)

II. Nigdy niepokazuj swojego całego arsenału – wiadoma kwestia! Koła powinny być rozgrzewką, nie polem walki przed głównym eventem. Użycie burnersów w kole a później tego samego wieczoru na głównej scenie, nie będzie miało już takiego mocnego efektu.

IV. Nigdy nie rób wielokrotnych setów – wg. Alien Ness’a częsty błąd popełniany przez B-Girls: po zejściu w dół i nieudanym secie, dalej kontynuują top rock i znowu schodzą w dół w drugiego seta (multiple run). Jest też wyjątek o którym wspomina Ness: „…reguła ta nie obowiązuje w momencie gdy ktoś po długim secie, wstaje i na koniec dociska np. konkretny Burner, lub odwrotnie…” 


V. Nie odpowiadaj ruchem, który wykonał przeciwnik – chodzi tutaj o częsty przypadek, gdy podczas walki ktoś przykładowo wykonał air chair, na co od razu odpowiadasz tym samym. Jest to strata energii. Należy odpowiadać zawsze na ruchy które zostały wystosowane przeciwko Tobie czymś zupełnie innym, lepszym. Odpowiedzi typu: ten sam air chair można zostawić na później, tym samym blokując przeciwnika przed wykonaniem tego samego tricku drugi raz. Jest też wyjątek od reguły ale o tym już więcej w książce:)

VII. Nie ruchami wygrywasz walki lecz strategią! – Ness opisuje jak wygrał wiele walk. Sam przyznaje że wygrał je nie dlatego że był dobrym B-Boyem, lecz dlatego, że jest dobrym rozkminiaczem.


VIII. Jeśli jest walka, niech będzie to wiadome – walka musi być jawna. Nie pal przeciwnika, który jest odwrócony plecami w walce niejawnej i np. schodzi z parkietu po zakończonym secie. Takie ruchy po prostu się nie liczą.


Wszystkie elementy które opisałem powyżej są tylko moimi komentarzami do książki. Jest to przedsmak tego co znajdujecie w następnych rozdziałach, które otwierają przed wami kawał wiedzy na temat kultury oraz Bboy Lifestyle prosto z Bronxu! 
Jest to ostatni mój artykuł na temat "Art of battle" z uwagi na to, iż każdy kolejny opis mógłby spowodować, że streszczę całą książkę:) A to nie o to tutaj chodzi! Przypominam, że książkę można nabyć na: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz